[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Bożego. Ten bowiem, kto Go nie zna, nie zna też woli Bożej, a ten, kto Go obraża i nienawidzi,
obraża i nienawidzi Tego, który Go posłał. A ktokolwiek w Niego nie wierzy, nie wierzy też w
zapowiedzi proroków, którzy przepowiedzieli i ogłosili Go wszystkim .
Zachęta do %7łydów, by się nawrócili.
137. Nie mówcie, moi bracia, niczego złego przeciwko temu, że został On ukrzyżowany i nie
traktujcie z pogardą męki, dzięki której wszyscy mogą zostać uzdrowieni tak, jak my uzdrowieni
zostaliśmy. Dobrze się bowiem stanie, jeśli wy, przekonani przez Pisma dokonacie obrzezania
waszych zatwardziałych serc; nie tym obrzezaniem, które zostało na was nałożone poprzez
przepisy, gdyż było ono nakazane jedynie dla znaku, a nie dla dzieł sprawiedliwości, z czym w
oparciu o Pisma musicie się zgodzić. Uznajcie to więc i nie czyńcie z Syna Bożego pośmiewiska,
nie słuchajcie waszych faryzejskich nauczycieli i nie drwijcie z Króla Izraela, tak jak nauczają
przełożenie waszych synagog, abyście czynili po waszych modlitwach: że jeśli ktoś dotknie tego,
co się Bogu nie podoba, to jakby dotykał zrenicy Boskiego oka; o ileż bardziej czyni tak ten, kto
dotyka Jego Umiłowanego! A że tak jest, zostało to dostatecznie jasno ukazane . A ponieważ oni
milczeli, ciągnąłem dalej: Moi przyjaciele, teraz odniosę się do Pism tak, jak zinterpretowało je
Siedemdziesięciu. Kiedy bowiem cytowałem je wcześniej, według waszej interpretacji,
udowodniłem wam, jakie było wasze nastawienie. Wspomniałem bowiem Pismo, które powiada:
«Biada im! ZawiÄ…zali oni bowiem spisek przeciwko samym sobie, mówiÄ…c jak to przetÅ‚umaczyÅ‚o
SiedemdziesiÄ™ciu, kontynuowaÅ‚em usuÅ„my sprawiedliwego, ponieważ jest dla nas wstrÄ™tny»,
jednakże na poczÄ…tku tej dyskusji przywoÅ‚aÅ‚em ów tekst wedÅ‚ug waszej wersji: «SkrÄ™pujmy
sprawiedliwego, ponieważ jest dla nas wstrÄ™tny». Ale wy byliÅ›cie zajÄ™ci jakÄ…Å› innÄ… kwestiÄ… i
zdawaliście się słuchać tych słów bez zwracania na nie uwagi. Lecz teraz, gdy dzień zbliża się do
końca, bo słońce zaczyna zachodzić, dodam do tego, co powiedziałem jedną jeszcze tylko uwagę i
zakończę. Właściwie to już tę uwagę wypowiedziałem, ale sądzę, że warto jeszcze raz poddać ją
pod rozważanie.
Noe jest typem Chrystusa, który nas odrodził przez wodę, wiarę i drzewo, czyli krzyż.
138. Wiecie więc, panowie powiedziałem że Bóg u Izajasza rzekł do Jerozolimy:
«WybawiÅ‚em ciÄ™ z potopu za czasów Noego». To, co Bóg powiedziaÅ‚, oznacza, że tajemnica
ludzkiego zbawienia objawiła się w potopie. Bowiem sprawiedliwy Noe wraz z innymi ludzmi
podczas potopu, czyli ze swoją żoną, swymi trzema synami i ich żonami, tworząc liczbę ośmiorga,
byli symbolem ósmego dnia, w którym to Chrystus objawił się po swoim powstaniu z martwych
jako Ten, który na wieki jest najpotężniejszy władzą. Chrystus bowiem, będąc Pierworodnym
spośród wszelkiego stworzenia, stał się Wodzem innego plemienia, odrodzonego przez Niego
samego poprzez wodę, wiarę i drzewo, które to zawierają się w tajemnicy krzyża, podobnie jak
Noe, który ocalony dzięki drzewu, kiedy płynął po wodach wraz z całym swoim domem. Zgodnie z
tym, gdy prorok mówi: «WybawiÅ‚em ciÄ™ w czasach Noego», jak to już wczeÅ›niej zauważyÅ‚em,
zwraca się on do ludzi, którzy w podobny sposób zawierzyli Bogu i otrzymali te same znaki. Kiedy
bowiem Mojżesz dzierżył laskę w swej ręce, przeprowadził on naród przez morze. A wam wydaje
się, ze zostało to powiedziane wyłącznie o waszym narodzie, albo tylko o ziemi. Jednakże cała
ziemia, jak mówi Pismo, została zalana, a woda podniosła się o piętnaście łokci powyżej
wszystkich gór, tak więc jest oczywiste, ze nie chodzi tu o ziemię, ale o ludzi, którzy okazali się Mu
posłuszni, dla których to wcześniej przygotował On w Jerozolimie miejsce odpoczynku, jak to
przedtem zostało ukazane poprzez wszystkie symbole potopu; mam na myśli wodę, wiarę i drzewo,
które zostały przygotowane jako zapowiedz, aby ci, którzy żałują za popełnione przez siebie
grzechy, mogli uniknąć nadchodzącego sądu Bożego .
Zarówno błogosławieństwa, jak i przekleństwa wypowiedziane przez Noego były
zapowiedzią przyszłości.
139. W czasach Noego bowiem wypełniła się i została zapowiedziana inna jeszcze tajemnica, z
której wy nie zdajecie sobie spawy. A zawiera się ona w błogosławieństwach, którymi Noe
pobłogosławił swoich dwóch synów i w przekleństwie wypowiedzianym nad synem jego syna.
Przecież Duch proroczy nie przekląłby syna, który przez Boga został pobłogosławiony wraz ze
swoimi braćmi. Ale skoro kara za grzech przechodzi na całe potomstwo syna, który zadrwił z
nagości swego ojca, uczynił on tak, że przekleństwo to od jego syna bierze swój początek. Otóż w
tym, co on rzekł, przepowiedział, że potomkowie Sema otrzymają Kanaan na własność i
zamieszkają w nim, zaś potomkowie Jafeta obejmą w posiadanie własność, z której potomkowie
seta wypędzili potomków Kanaana. I posłuchajcie, w jaki sposób to się dokonało. Wy bowiem swój
ród wywodzicie od Sema, który to najechał z woli Boga ziemie synów Kanaana, wy zaś je
posiedliście. Jest też oczywiste, ze z kolei synowie Jafeta z woli Bożej najechali na was, zabrali
wam waszÄ… ziemiÄ™ i objÄ™li jÄ… w posiadanie. Napisano o tym tak: «Kiedy Noe obudziÅ‚ siÄ™ po
odurzeniu winem i dowiedział się, co uczynił mu jego młodszy syn, rzekł: Niech będzie przeklęty
Kanaan! Niech będzie sługą sług swych braci! A potem dodał: Niech będzie błogosławiony Pan,
Bóg Sema! Niech Kanaan będzie sługą Sema! Niech Bóg da i Jafetowi dużą przestrzeń i niech on
zamieszka w namiotach Sema, a Kanaan niech bÄ™dzie mu sÅ‚ugÄ…». Zatem skoro dwa ludy otrzymaÅ‚y
błogosławieństwo te wywodzące się od Sema oraz te od Jafeta i ponieważ potomkom Sema
przeznaczono jako pierwszym objęcie w posiadanie Kanaanu i zamieszkanie w nim, a następnie
potomstwu Jafeta zapowiedziano objęcie w posiadanie tej samej własności; i obydwu tym ludom
jako sługa przeznaczony został jeden lud, Kanaan, tak też Chrystus przyszedł zgodnie z władzą
udzieloną Mu przez Ojca, i wzywając ludzi do przyjazni i błogosławieństwa, skruchy, i wspólnego
zamieszkiwania, przyrzekł, jak to już zostało udowodnione, że w przyszłości wszyscy święci
obejmą w posiadanie tę samą ziemię. Odtąd więc wszędzie, wszyscy ludzie, czy niewolnicy, czy
wolni, którzy wierzą w Chrystusa, a w Jego słowach i w słowach Jego proroków rozpoznają
prawdę, wiedzą, że będą z Nim przebywać w tej krainie i odziedziczą wieczne, i niezniszczalne
dobra .
W Chrystusie wszyscy sÄ… wolni. %7Å‚ydzi daremnie jako synowie Abrahama oczekujÄ…
zbawienia.
140. Dlatego też Jakub, jak już wcześniej zauważyłem, będąc typem Chrystusa, poślubił dwie
niewolnice swoich obydwu wolnych żon i począł z nich synów, aby ukazać i zapowiedzieć, iż
Chrystus przyjmie za swoich również tych, którzy wśród plemienia Jafeta są potomkami Kanaana,
na równi z wolnymi i uczyni z nich dzieci, które współdziedziczą wraz z tamtymi. I to my tacy
właśnie jesteśmy, wy natomiast nie możecie tego zrozumieć, ponieważ nie możecie pić z żywego
Bożego zdroju, ale chcecie pić z popękanych cystern, które w ogóle nie utrzymują wody, jak
powiada Pismo. Przecież wasi nauczyciele sami powiedzieli, że są rozbitymi cysternami i w ogóle
nie trzymajÄ… wody, jak to wyraznie podkreÅ›la Pismo: «NauczajÄ… doktryn i przykazaÅ„ podanych
przez ludzi». A poza tym Å‚udzÄ… oni was i samych siebie, twierdzÄ…c, że wieczne królestwo na pewno
będzie przekazane tym, którzy są w diasporze, a według ciała pochodzą od Abrahama, mimo, że są
grzeszni, niewierni i nieposłuszni Bogu, podczas gdy Pismo dowodzi, że o takim przypadku mowy
[ Pobierz całość w formacie PDF ]