[ Pobierz całość w formacie PDF ]
(okolice kas);
- miejsca sprzeda\y produktów komplementarnych (np.lady z mięsem i ekspozycja
przypraw);
- miejsca sprzeda\y promocyjnej lub degustacji.
Kolejnym działaniem jest umieszczanie produktów na półkach, polegające na
zapewnieniu jak najlepszej widoczności produktów, poprzez wybór najlepszego miejsca na
regale sklepowym i sposobu uło\enia na nim produktów.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
34
Rozplanowanie przestrzeni całego stoiska targowego związane jest z właściwym
zaprojektowaniem ekspozycji, która powinna zachęcać do zwiedzenia stoiska.
Przy planowaniu wielkości powierzchni ekspozycyjnej nale\y pamiętać, \e powinna ona
składać się z dwóch części:
- przestrzeni wystawowej w pełni widocznej dla odwiedzających (produkty, instalacje
wystawowe, urządzenia eksploatacyjne, stolik, przy którym będą przyjmowani goście);
- przestrzeni pracy często oddzielonej, stanowiącej zaplecze stoiska.
Lokalizując stoisko targowe mamy mo\liwość wybierania:
- stoiska wyspowego (wolno stojącego) umo\liwiającego wykorzystanie wszystkich
czterech ścian ekspozycyjnych. Stoisko takie umo\liwia ró\norodna aran\ację
ekspozycji;
- stoiska półwyspowego umo\liwiającego wykorzystanie trzech ścian ekspozycyjnych.
Ostatnia tylna ścian stanowi tło całej ekspozycji i jest z reguły przeznaczona na kącik
pracy personelu;
- stoiska naro\nego (krzy\owego) umo\liwiającego oglądanie ekspozycji z dwóch stron;
- stoiska pasa\owego (rzędowego) posiadającego tylko jedną ścianę ekspozycyjną,
pozostałe zazwyczaj odgradzają stoisko od stoisk sąsiadujących lub ściany pawilonu.
Projektując przestrzeń ekspozycyjną nale\y pamiętać, aby właściwie wyeksponować logo
lub logotyp firmy. Wa\ne jest zapewnienie dostępu do wystawianych produktów.
Wyposa\enie stoiska obejmuje dodatkowo szereg urządzeń umo\liwiających prezentacje
produktów i materiałów reklamowych. Nale\ą do nich wszelkiego rodzaju: gabloty, tablice,
stojaki, displaye, półki na foldery.
Styrografia to rodzaj reklamy przestrzennej. Materiałem u\ywanym w tej formie reklamy
jest "Styrodur", pianka doskonale nadająca się do cięcia na ploterach tnących. Po
szpachlowaniu i pomalowaniu otrzymujemy ciekawą formę przestrzenną. Kolorowe aplikacje
przestrzenne malowane farbami "Dulux" są przyklejane do podło\a i w niektórych
przypadkach dla zabezpieczenia nabijane na plastikowe kołki (szpilki). Mają zastosowanie na
zewnątrz jak i wewnątrz obiektów, tworząc ciekawą formę reklamy. Niekiedy dodatkowo dla
polepszenia ogólnego efektu podświetla się odpowiednio skierowanym zródłem światła.
Drugą formą reklamy przestrzennej, są wycinane litery i wszelkiego rodzaju płaskie figury
z plexiglas'u. Maksymalna grubość plexi 10 mm. Wycięte litery, czy te\ znaki logo
z kolorowego plexiglas'u umieszczone na ścianach biura czy ogólno dostępnego
pomieszczenia w firmie podnoszą rangę firmy w oczach partnerów. Ta forma reklamy
przestrzennej charakteryzuje się wyjątkową trwałością.
4.4.2. Pytania sprawdzające
Odpowiadając na pytania, sprawdzisz, czy jesteś przygotowany do wykonania ćwiczeń.
1. Kiedy powstały pierwsze afisze?
2. Jakimi cechami charakteryzuje się afisz?
3. Zasady, jakimi powinieneś się kierować przy projektowaniu plakatu?
4. Jakie są cechy bilboardu?
5. Jakie są techniki ilustrowania reklam billboardowych?
6. Jakie są warunki skuteczności reklam bilboardowych?
7. Jakie są cechy dobrze zaprojektowanego logo?
8. Jakie działania obejmuje aran\acja witryn sklepowych?
9. Jakie wyró\niamy typy aran\acji sklepowych?
10. Na czym polega merchndising?
11. Jak projektuje/aran\uje się powierzchnie ekspozycyjne stoiska
targowego/wystawicznego?
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
35
4.4.3. wiczenia
wiczenie 1
Dla wybranej przez siebie firmy, zaprojektuj symbol graficzny (logo) składający się
z pierwszych liter lub pełnej jej nazwy w połączeniu z prostym elementem graficznym. Znaku
tego u\yj, jako elementu kompozycji billboardu reklamującego produkt lub usługi tej firmy.
W projekcie wykorzystaj przygotowaną przez siebie grafikę bitmapową.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) przeczytać polecenie zawarte w ćwiczeniu,
2) zapoznać się z treścią materiału nauczania,
3) dobrać liternictwo do logo,
4) dostosować kolor do logo,
5) poeksperymentować z kernigiem,
6) wpisać litery w prostą formę,
7) dokonać obróbki formy,
8) zaplanować projekt billboardu,
9) zaprojektować kolorystykę billboardu,
10) dobrać tekst,
11) dobrać fotografię,
12) skomponować billboard wg zasad proporcji i harmonii,
13) wykorzystać wykonane logo w projekcie billboardu,
14) posłu\yć się w procesie wykonania mapą bitową,
15) wydrukować projekt,
16) zaprezentować efekty swojej pracy.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
- karta ćwiczenia,
- materiały zródłowe,
- billboardy,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]